söndag 27 maj 2012

Saker som gör mig till en riktigt sur feminist (del 1)

- När folk med "alla" egentligen menar "alla män". 
Jag har en gymnastiklärare som bestämt och ivrigt hävdar att klittan är kvinnans kuk (ursäkta?), och en historielärare som med jämna mellanrum glömmer bort att det finns kvinnor här i världen. 
(Klitoris är inte alls kvinnans kuk, och det finns en väldig skillnad mellan "alla" och "alla män".)
"Napoleon införde skolrätt för alla. Och det var helt fantastiskt. Bla, bla, bla." 
Det var det väl. Även fast det inte är sant. Så fantastisk var han inte. Han införde skolrätt för alla män. (Som i, de hade möjlighet att gå i skolan, även fast långt ifrån alla faktiskt hade möjlighet. Ekonomi och bonde-dum och allt det där. Beside the point.) 
Det här är en återkommande incident. När vi pratar om Greklands demokrati händer då och då att vi överser kvinnorna och börjar prata om "alla" och jämlikhet. Det är inte bara kvinnor som glöms bort, såklart, men det är liksom en ganska stor grej att gång på gång glömma bort ungefär hälften av befolkningen. (En ganska cool och intressant hälft, bör inflikas.)
Varifrån det här kommer från vet jag inte, än mindre förstår jag varför vissa lärare fortfarande envisas med att ignorera kvinnans historia, men det är oönskat i alla fall och jag begär att vi slutar upp med det nu. Inte bara för att det är riktigt, riktigt puckat och diskriminerande, utan också av rent praktiska skäl. Det kan ju hända att folk faktiskt tror att "alla" betyder "alla" och inte bara "alla män". Det är så idiotiskt att jag dånar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar