onsdag 14 mars 2012

K-pop och de omtalade bringorna

Nu när vi redan är inne pÃ¥ det här härliga, breda ämne som är K-pop sÃ¥ tänkte jag utveckla lite och snacka lite om det här med SHINee's comeback i Sydkorea och hur sliskiga deras nya teaser-bilder är. 
Eller sliskiga och sliskiga. Porriga är väl rätt ord.
Nu har bara ett fåtal bilder släppts men hitintills gillar jag inte konceptet. Jag gillar inte hur alla är halvnakna, förutom en, och ligger åmande och poserande i sängar och soffor, än mindre gillar jag hur folk har mage att dessutom klaga på deras kroppar ("för smal! Vad matar ni honom med?" "Ser bättre ut med kläderna på!" "Han har ju inga muskler!" "Han ser ut som en tolvåring." "Vad är det där för pubertal frisyr?"). Aj aj aj. Pinsam attityd. Mycket.
Sedan är bilderna inte i särskilt bra kvalité heller, de är murriga och förstärker därmed den allmänna, äckliga känslan jag får av dem, att det här är inte glatt och glittrande och glädjespridande. Inte ett leende på bilderna, bara grötig, passiv sexualitet och läppar som nafsar på vattenflaskor och vindruvor. Ett huvud slängt över en soffkant, utspridda ben. Det här är alltså popmusik vi gör reklam för! Popmusik! Nja.
SHINee är inte sexobjekt som ocksÃ¥ - hÃ¥ hÃ¥! - kan dansa och sjunga. Jag ser dock inte vad bilderna har med musik att göra överhuvudtaget. Ifall de ger en inblick i hur  musikvideon kommer se ut sÃ¥ blir jag smÃ¥tt bekymrad. När de visualiserade sin framtid som musiker tror jag inte de hade detta i huvudet - att det var deras bringor som skulle vara ansiktet utÃ¥t för deras musik.
Fanfiction, fanart, SHINee-suddigum och -trosor och (mÃ¥ttlig) fanservice tycker jag är helt okej. Kanske en lite ful, inte alltid helt rumsren sida av musikindustrin men det känns som att de ändÃ¥ är projekt och produkter som inte nödvändigtvis behöver vara direkt sammankopplade med eller pÃ¥verka artisterna och deras musik själva. De är relativt oskyldiga och kan vara positiva rent av ibland (engelska fanfictions kan utveckla sprÃ¥kliga kunskaper och det är bra att fÃ¥ och ge respons pÃ¥ idolteckningar). Men här framställs de dock som objekt och produkter själva pÃ¥ ett väldigt glädjelöst, mörkt, passivt sätt. Det som i mina ögon torde vara tvÃ¥ vitt skilda saker klumpas ihop och jag undrar vad som är det viktigaste. Vad handlar det här egentligen om? Jag gillar det inte. 



 
Tanken var att det här skulle vara "mystiskt" och "spännande". Eh, ja.

+ Checkade deras facebook sida nyss och i och med White Day så har en del gulliga (sliskiga) slickepinnebilder lagts upp. Vid närmare analysering ser det inte ut som att Taemin opererat hakan? V-formade hakor är uppenbarligen ideal i Korea och ja, Taemins har helt plötsligt blivit väldigt spetsig. Hm. Suspekt. Jag tycker allt det här är väldigt, väldigt deprimerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar