söndag 8 april 2012

Det rosa monstret i gaderoben

 Ifall nu tjejer dras så obönhörligt till rosa att allting i deras ägo måste vara i den djävulska färgen från det att de ploppar ut ur magen - för annars lär de ju bli könsförvirrade, som vi fått höra några gånger - varför finns det nästan inga rosa kläder på galgarna på damavdelningen? Liksom mintgrönt och pastell förmodas bli hett den här våren. Gröna nagellack, kavajer, klänningar och klockor fraktas in i affärerna och framträder på modesidorna. Det är inte logiskt. Va? Mintgrönt? Förstår inte modecheferna vad pengasäckar de går miste om?
Ifall detta nu - med småtjejer och rosa - är en genetiskt betingad dragelse som uppenbarligen går så djupt att den visar sig redan vid spädåldern - varför försvinner den bara? Liksom poff - sju år, favoritfärg blå, prinsesshetsen borta? För att då inte tala om den imponerande kraft emotjejer måste samla ihop för att stå ut med allt svart smink, alla blänkande nitar och svarta, krispiga spetskjolar. De måste verkligen vara könsförvirrade. Halvt nere i fördärvet liksom, tänker jag. Snacka om vad de går emot naturlagarna och föräder sina drifter - hur olyckliga deras gener måste vara! De gör det frivilligt dessutom! Som genetiskt självmord. Jag är mystifierad.  
Men när jag tänker efter, ifall vi tjejer är så omåttligt svaga för rosa att vi älskade och omhuldade den (färgen) redan innan vi kunde gå, eller prata, eller ens äta självständigt, varför har inget geni kommit på idén att producera rosa manströjor? Och ifall något geni nu gjort det - varför går inte fler män runt i rosa utstyrsel? Snacka om vad genetiska och biologiska fyrverkerier kommer gå igång inuti kvinnokropparna, vilken enorm attraktion som kommer väckas. Med tanke på hur ofrånkomlig och stark vår dragning till rosa är - den följer liksom med oss ut ur livmodern och dikterar oss redan som små bebisar - så torde en rosa tröja sätta igång mer nervimpulser och hormonrus än en hårig bringa. De som hävdar att mänskligheten och vår sexuella drift nog kanske skulle kunna närma sig sitt slut ifall könsrollerna uppluckrades eller förändrades lite har kanske fallerat lite i sitt logiska tänkande. Eller? Bara en idé liksom. Ett antagande. Jag är ju inte biolog, liksom.

Bara en sak jag kom att tänka på. Jag är vresig och sur och trött och vill tillbaka till skolan nu (konstigt, jo, jag vet) men absolut inte plugga. Därav allt det här, att inlägget stinker av ironi och är på tal om ingenting. Jag blir liksom bara så, trött. Jag facepalmar mig tills ansiktet blir helt platt. Ifall någon kommer dragandes med teorin om lingon och aphonor en gång till tänker jag inte ens bemöda svara. Jag har kokat ihop en Disneykonspirationsteori. Det är inte alls generna som spökar och påminner oss om hur maktlösa vi är under dem! Det har med att ni föräldrar praktiskt taget tvingar på era döttrar rosa kläder från det att de kommer ut! Det är därför de överger färgen så fort de blivit stora nog att gå rakt, prata och äta självständigt! För kvinnor är individer och inte kön och rosa är bara en färg utav miljoner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar