söndag 29 april 2012

11 frågor

Jag har blivit utmanad! Första gången någonsin. Av Sigrid

1. Har du någon låtsasvän? 
Nej, henne har jag övergett för flera år sedan. Men hon hade vingar som hon flugit jorden runt med och mycket glittrigt smink på kinderna.

2. Vilken insekt är du mest lik till beteendet? 
Den fantastiskt odrägliga och intressanta larven såklart! Jag är i utvecklingsstadiet, på väg någonstans, och vet ännu inte ifall mitt krälande, blekfeta, hungriga jag kommer bli en hård skalbagge, en skrikig fluga eller en behaglig fjäril. Det får tiden utvisa! Men just nu är jag definitivt en asocial, småful, knubbig larv.
(Jag hoppas på att jag kommer bli en fluga - smidig, högljudd, nyfiken och ett riktigt jobbigt störningsmoment som hela tiden låter käften gå, men vet inte. Tonåring, ovetande, ful och lite för upptagen av mat för mitt eget bästa, som sagt.)

3. Vart ligger världens mest fantastiska plats?
I Abingdon, England, i mitt, Mintus, Helenas och Elenas rum där det luktade förfärligt instängt, golvet var täckt av Envian flaskor och sängarna fulla av grus. Jag längtar tillbaka något enormt.

4. Hur skulle din gravsten se ut?
Min drömgravsten skulle vara en behagligt ljusbrun sådan med en kinesisk dikt om evigheten, atomer och galaxer ingraverat i kursiv, liten text i mitten, en urgröpt nalle av sten sittande på högerkanten och några autentiska fossilspår svagt synliga på ytan. Den skulle vara placerad precis bredvid en djup damm, så nära att den liksom var på väg att sväljas utav vattnet, under ett träd med grenar tunga av löv och ekorrar. Jordbiten runtomkring skulle vara täckt av vilt växande blommor och svärmar av bin.

5. Vilket är det finaste trädet? 
I en liten park fem minuter från min lägenhet finns en gudomlig - har glömt det svenska namnet så det får bli det engelska - "willow tree" som vaggar fram och tillbaka med löven i vattnet och glor rakt ner i den svarta dammen. Världens mysigaste och grönaste! (Vill bosätta mig under det och mata änderna med bark.) 

6. Finns spöken?
Nej! Tror däremot starkt på naturvetenskapens version av reinkarnation - när vi dör så kommer våra atomer långsamt och systematiskt spridas ut och bilda nya, intressanta föremål och varelser. Alla är vi gjorda från det grundläggande material stjärnor, som kanske redan har slocknat vid det här laget, har slungat ut och alla har vi några viktiga bitar Shakespeare- och Aristoteles-atomer i oss och luften runtomkring oss. När jag får dödsångest brukar jag tänka på det. Att jag en gång inte varit jag utan en oväsentligt liten del av en stjärna, och att jag i framtiden kanske kommer kunna hittas i ett gigantiskt isberg eller i en helt annan livsform i en helt annan kontinent. Spöken? På sätt och vis kanske.

7. Om du fick välja mellan att kunna flyga och kunna andas under vatten, vad skulle du välja?
Åh, vilken svår fråga! Ifall jag kunde flyga hade jag kunnat stalka alla mina favoritartister, besöka Indien vilken tid på dygnet som helst, ha racingtest med fiskmåsar. Med vattenbaserade andningsorgan hade jag kunnat dyka ner i djupa, djupa vatten och stirra mig blind på obekanta fiskar och krångligt utformade växter. Båda hemskt lockande! Fast att stalka mina favoritartister och besöka Indien väger nog tyngst. Det finns ju en gräns för hur långt ner i vattnet jag kan ta mig innan mina lungor ineffektivt och obarmhärtigt skrynklas ihop och sprängs och ögonen tränger sig ut ur ögonhålorna. Så flyga.

8. Är du kär i någon?
Många! Mitt hjärta är stort. (Läs: jag är väldigt hormonfylld.) 
Gelisi. Att han erkänt att han helt saknar förmåga till empati och blir upphetsad av att göra folk förbannade och ledsna gör mig bara ännu mer dragen till honom. Det är konstigt.
Sedan, diverse sångare såklart. Jag får erkänna detta för jag är sexton. Kevin Woo. Lee Taemin. Sara Quin. Xander. Ja, jag är kär i dem ifall kärlek definieras av antalet fjärilar i magen, en beundransvärt ihärdig fixering vid någon, dagdrömmar om dem, med eller utan kläder på, i tid och otid. Jag är sexton så det är så kärlek  ser ut.
Sedan, den där killen i klassen med det blyga leendet, de jätteblåa ögonen och de söta tänderna. Han som tittar på mig lite för länge men alltid vänder bort blicken när jag tittar tillbaka.

9. Ljus eller mörker?
Mörker! Det är bara skönt. Ingenting känns så rymligt som mörker, du kan fylla det med vad som helst. Ljuset är redan distraherande upptaget. Man tänker klarare i mörker.

10. Om du fick förmågan att resa i tiden, vart skulle du resa först?
Jag skulle resa några härliga årtusenden bak i tiden till den första eller andra generationen jägarmänniskor för att se hur könsuppdelningen såg ut, hur de uppförde sig mot varandra och ifall det ändå kanske inte var - peppar, peppar - lite av ett matriarkat i alla fall!

11. Om du fick uppfinna en egen djurart, hur skulle den se ut?
Den skulle vara liten och fluffig, fyra till nio centimeter lång högst, men vara rätt knubbig. Fenan skulle vara lite trög och otymplig. Definition? Den skulle vara en fisk och ett gosedjur kombinerat, för en sådan varelse fattas på jorden idag tycker jag. Färgen skulle vara rosenröd med skimrande, mintgröna gälar och stora, djupa, glittriga ögon. Den skulle vara tvåkönad och väldigt gosig och välvillig. Den perfekta fisken att dra fingrarna mot och titta på.

Jättekreativa frågor. Tack! 

11 frågor...
1. Vem. Vad. tror du att du var i ett förgående liv? 
2. Vad gör du helst en söndageftermiddag?
3. Vilken är den bästa plats du besökt? 
4. Vilken är den vackraste nagellacksfärgen? 
5. Vad handlade ditt första blogginlägg om? 
6. Vad gör nu när du inte kan sova?  
7. Vilket är ditt första barndomsminne?
8. Hur kommer du vara när du är 80 år gammal? 
9. Den bästa låten just nu? 
10. Vilket språk hade du velat prata flytande? 
11. Vilka är dina fyra största förebilder? 

Regler: 
- Svara på de 11 frågorna
- Skapa 11 nya frågor
- Utmana 11 bloggar 

Inte fullt lika kreativa frågor. Min hjärna är mos. 
Till: den som orkar och vill svara! Ifall du gör det, säg till mig.  

Ha de' mums. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar