tisdag 17 april 2012

Hjältar

Jag har blivit kär i Gelisi. Mest av allt babblar han om porr och snygga människor, men då och då dyker skarpa diskussioner om rasism och sexism upp bland alla klipp på svettiga, trötta idoler och söta intervjuer. Vi är lika gamla, men han är så betydligt mycket smartare än jag. Och jag tror att han gör mig, sakta men säkert, till en lite bättre och lyckligare människa. (Bättre med sina oemotsägliga argument och sin kunskap, lyckligare med alla musiktips och gifar.)
Han, och Caitlin Moran, och hennes kamp mot obekväma behåar och sexism, är mina två största feministförebilder. Det finns andra vars argument och samhällsanalyser går djupare, men ingen har samma attityd och rastlöshet som Gelisi - som är rakt ut sagt förbannad på världen och slaktar vitnormen, transfobi och alla ursäkter till rasism med svärord och förolämpningar - och Caitlin - som är lätt ironisk och sveper över motargumenten med en knyck på nacken och ett hånfullt skratt.
Så, århundradets lästips blir Gelisis tumblr, där han varvar inlägg om sin enorma Gebulge och bilder på stekheta artister med arga, sporadiska utskällningar på den vita, heterosexuella cismannen, och Caitlin Morans "How to be a Woman", där hon allvarligt uppmuntrar alla kvinnor att smaka på sitt mensblod och gå upp till kamp.
De gör mig till en lite lyckligare feminist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar