tisdag 17 april 2012

Några saker bara (om homosexualitet och naturen)

Jag har hittat lite intressant, saftig fakta om homosexualitet och djurriket som jag tänkte dela med mig av, som först fick mig att ramla ur stolen lite, för att sedan undra, varför blir jag så förvånad egentligen? Mycket är nästan så självklart.
Homosexualitet är lagligt i en stor andel länder* (har ingen siffra) men fortfarande finns det några bittra bakåtsträvare som försöker tvinga ihop folk med andra könet. Ett av de första och svinigaste argumenten i diskussioner mot homosexualitet är att det går emot naturens heliga lagar, så jag har fått leta runt efter exempel på djur som gärna och ofta har lite sexy time med samkönade partners. Det har hittats bland 1 500 arter. Däribland finns svanar, pingviner, råttor, människan (duh), giraffer, lejon, späckhuggare, albatrosser, koalor. The list goes on. Bonoboapan, en distant, jättecool, matriarkalisk apsläkting till människan, utmärker sig med att alla är bisexuella. Se där. Men även en viss sorts fascinerande tarmmask, trollsländor, flugor och fjärilar kan vara homosexuella. Hör ni? Darwins trångsynta, homofobiska beundrare! Känner ni det där? Det där är smärtan från när naturen kommer och biter er i arslet. 
Inte nog med det. De ungar som är lyckliga nog att ha två pappor har betydligt större chans att överleva i de arter där hanarna är större och starkare än honorna. Det är väl ganska uppenbart?
Så. Nu vet ni det. Trevlig tisdag, jag har studiedag!




* Till exempel så är homosexualitet lagligt i Kina. Jag vet inte, men jag har hela tiden förutsatt att det inte skulle vara så. Kina har även historiskt sätt varit ett relativt öppet och accepterande land gentemot de pågar och töser som kravlat ner under täcket med en samkönad partner. Ser man på! Fördom krossad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar